Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 20. december 2013

20. december - Honninghjerter


Dagens låge så nemlig således ud:


Igen i år har jeg bagt honningkager, som for øvrigt er en af mine ynglings julekager, kun slået af Norske Kleiner. Igen i år har jeg også brugt Claus Meyers opskrift og der er ingen tvivl fra min side. Det er simpelthen opskriften! Det er fremadrettet kun den jeg bruger herhjemme.

Grunden til valget faldt på denne opskrift var, at jeg sidste år lavede sympati-dej med Anne fra bloggen Maden i mit liv. Det var heldigvis en succes og jeg glæder mig allerede til at se hvad hun har kreeret i år.

Fordejen blev i år lavet i slutningen af oktober og den har derfor stået i 1½ måned.

Idag var for mig sidste dag på arbejdet inden jul, så nu vil jeg glæde mig til at nyde starten af juleferien med et lækkert honninghjerte i aften.

Er der en julekage, som bare SKAL bages hjemme hos dig før det bliver rigtigt jul?

Fordejen: 
500 g hvedemel
500 g honning

Æltes sammen og kommes i en skål eller tallerken og dækkes til med eller pakkes ind i film. Herefter stilles dejen et køligt sted. Køleskabet er for koldt. 

Hoveddejen (ca. 20 stk)
2 æggeblommer
10 g potaske
1 kg honningkagefordej
10 g hjortetaksalt
5 g stødt kanel
5 g stødt ingefær
5 g stødt nellike
smeltet chokolade til pensling

Kom æggeblommerne i en skål og rør potaske ud heri. Sørg for der ikke er nogen klumper. Bland ægget med fordejen og tilsæt herefter hjortetaksalt og de resterende krydderier. Ælt dejen godt sammen. 6-8 minutter i hånden eller 6 minutter i røremaskine (3 min ved lav hastighed og 3 min ved høj.) Er fordejen blevet meget hård, kan du med fordel varme den lidt i mikro ovnen, til den er blød nok at ælte.  

Rul dejen ud på et meldrysset bord, ca 4 mm tyk. Skær den ud og bag kagerne ved 180 grader i 8-10 minutter. Mærk forsigtigt på hjerterne om de er færdige. De må ikke falde sammen. Afkøl på en bagerist.(mine faldt sammen, så hellere give dem et par minutter ekstra hvis du er i tvivl.)

Honningkagerne er meget hårde lige efter bagningen, så de pakkes i en boks med et fugtigt klæde over og stilles i køleskabet i 3-4 dage. Herefter er de lækre og bløde. Overtræk honningkagerne med chokolade, men overtræk kun dem der skal bruges. Resten kan holde sig i minimum 1 måned i køleskabet uden at blive tørre. (I år endte de med at stå i skåle med et vådt viskestykke lagt i spænd, så det ikke rørte kagerne og så på køl. Det fungerede perfekt)
Share:

2 kommentarer:

  1. Ihh hvor lækkert - desværre falder honningkager ikke i god jord herhjemme, så dem bager jeg aldrig... Til gengæld så bager jeg hvert år svenske chokoladebrød og det skal jeg også i år - jeg skal bare liiiiige have fundet tiden til det... og så mangler jeg lige at bage den sidste omgang pebernødder og nogle nye cookies, som jeg ikke har prøvet før og så må det da vidst også være det for i år ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh det er en skam. De smager skønt og forsvinder virkelig hurtigt herhjemme.
      Kender godt det der med tiden - håber du nåede det hele ;)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com