Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 1. august 2012

Grøn suppe med feta og tomatbrød

I Spis Bedre fra juni 2012 fandt jeg en opskrift på en grøn suppe med feta og tomatbrød. Den blev straks sat på madplanen. Det var dog inden jeg fik kigget på vejrudsigten.

På trods af varmen besluttede jeg at holde fast i min madplan og lave denne suppe, da den lød let og lækker.  Den blev lavet sammen med en god veninde og undervejs ændrede vi lidt i fremgangsmåden, så jeg skriver den som vi lavede den.


4 personer - 25 minutter

4 kartofler (350 g)
1 bundt forårsløg
1 squash
2 spsk olivenolie
1 liter vand
2 hønsebouillonterninger
salt
friskkværnet peber
1 baguette
2 tomater
200 g feta i et helt stykke
3 spsk finthakket persille

Skræl kartoflerne, og skær dem i tynde skiver.

Rens forårsløgene og skær dem i skiver. Det hvide af forårsløgene steges med olie i en gryde i ca. 3 minutter.

Derefter tilsættes kartoflerne, vandet og bouillonterningerne og det bringes i kog. Lad suppen koge under låg i 5-8 minutter til kartoflerne er møre.

Squashen skæres i tern og tilsættes suppen, som herefter koges i yderligere 5 minutter.

Tag gryden af varmen og blend suppen med en stavblender.

Sæt gryden tilbage på varmen og kom den grønne del af forårsløgene i. Smag suppen til med salt og friskkværnet  peber.

Tomatbrødet lavede jeg ved først at tænde ovnen på 200 grader varmluft med grill. Derefter skar jeg baguetten i skiver og lagde dem på en plade med bagepapir. Tomaten blev skåret i skiver og lagt ovenpå og herefter drysset med salt og friskkværnet peber. Bages ved ca. 8-10 minutter.

Suppen fordeles i portions skåle og toppes med smuldret feta og persille.

Serveres sammen med tomatbrødet.
Share:

2 kommentarer:

  1. Umm, det ser godt ud og det er jo heller ikke fordi sommervarmen har plaget os i denne uge :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et indlæg der havde forputtet sig lidt. Det var fra en meget varm uge sidste uge. Jeg nyder helt sikkert at temperaturen ikke er så høj for tiden, for har jo lige en kropstemp, der er lidt højere end normalt.
      Håber du er blevet frisk igen.
      Knus

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com