Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

mandag den 3. oktober 2011

Krydret æblekage + fedtfattige æbleboller

Denne weekend har jeg haft mine bedsteforældre på besøg. Det var derfor oplagt at gå i sving med min egen lille æble udfordring, som derfor bliver åbnet med denne krydrede æblekage. Kagen blev lavet fredag inden de ankom, så den var klar til at blive serveret som dessert til aftenens menu.

Jeg vil også lige slå et slag for mine fedtfattige æbleboller, som er en fast del når der skal hygges med hjemmebagte boller. Der var egentlig handlet ind til dem denne gang også, men da manden min og min morfar arbejdede i køkkenet, var der ikke lige til det store bageri. De kan dog varmt anbefales og opskriften kan findes her.

Kagen har fået et lag creme cheese frosting, som jeg fandt i fryseren og er pyntet med flag fra gemmerne (lavet af MMF). Kagen fungerer dog fint uden og jeg synes den egner sig rigtig godt som julekage.





Denne krydrede og fedtfattige kage smager stadig godt, hvis den gemmes til dagen efter.

1 æg
100 g sukker
½ dl mælk
50 g grofthakkede mandler eller hasselnødder (jeg brugte paranødder)
1 tsk bagepulver
1 tsk kanel
Kornene fra ½ vaniliestang
½ tsk stødt ingefær
½ tsk nellike
½ tsk kardemomme
1 spsk kakao
150 g mel
3 store skrællede æbler i små tern

Pisk ægget og sukkeret hvidt og skummende og rør mælken i.

Rør forsigtigt alle de øvrige ingredienser i og bland godt.

Kom dejen i en smurt form med høje sider.

Bag kagen i 40-45 minutter ved 180 grader.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com