Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

søndag den 9. februar 2014

Børn i køkkenet - et samarbejde med Kitchen4Kids

Da køkkenet er et af de steder i huset jeg bruger mest tid, er det også et af de steder, hvor Frøken Pilfinger og jeg, har vores største sammenstød. Hun vil SÅ gerne være med og se hvad mor laver, men jeg synes det har været svært at inkludere hende.

Derfor blev min nysgerrighed vakt, da jeg så en reklame for Kitchen4Kids, hvor de netop skriver at børnene gerne vil, men det er os voksne der ikke er modige nok. Det fik mig til at tænke - hvad kan Frøken Pilfinger dog hjælpe mig med i køkkenet. Her fandt jeg også løsningen hos Kitchen4Kids, hvor man kan hente idélister, der svarer til barnets alder og på den måde blive motiveret til at give børnene et lidt større råderum. 

Her synes jeg det var rigtig rart at læse, at det ikke er mig, der er tosset når jeg lader min datter sidde i sin højstol og kigge med, mens hun indimellem får en smagsprøve. Det forklarer så nok også hvorfor jeg, nu hvor hun er blevet 17 måneder, har en pige der hiver mig i bukserne og gerne vil op og være med. 

Jeg tog det derfor som en udfordring og i samarbejde med Kitchen4Kids hev jeg hende med i køkkenet for at bage muffins. 




Skål, dejskrabere og piskeris er fra Kitchen4Kids og du kan finde det lige her. Redskaberne passer rigtig godt til de små hænder og jeg kan især godt lide det store håndtag der er på skålen, så barnet føler at det kan holde ordentligt fast. 

Da jeg var meget i tvivl om Frøken Pilfingers tålmodighed blev det til en pose cupcake mix fra Dr. Oetker og ligeledes en færdig vanillemousse fra selv samme. Det var dog intet problem og hun var da helt klart med på at lave mere, da først vores cupcakes var i ovnen, så næste gang må vi forsøge med noget lidt mere avanceret, men hvor er det fedt at hun fik en succes oplevelse fra start. 

Jeg har faktisk efterfølgende været inde og købe et sæt sikre knive og et målebæger til min nevø til hans 4 års fødselsdag. Han er netop begyndt at finde stor interesse for at hjælpe i køkkenet, så for mig var det oplagt. Jeg glæder mig i hvert fald over at han nu har et sæt knive, der ikke kan skære ham i fingrene. 



Samtidig blev hans mor lige så begejstret for målebægeret som jeg selv. Jeg kan lige forstille mig frustrationen når barnet skal huske hvilken streg det skulle hælde melet til. Her skal det blot følge en streg, nemlig den du forudindstiller til barnet. 


Som I nok kan høre er jeg solgt. Da ulvetimen herhjemme oftest er mens jeg er alene med Frøken Pilfinger og maden skal laves tager jeg imod alt der kan gøre denne stund nemmere og sjovere for os begge to. (Billeder af knive og målebæger er lånt på Kitchen4Kids hjemmeside)

Har du dit barn med i køkkenet og fungerer det?

Billeder af selve processen med en tumling i køkkenet skal I selvfølgelig ikke snydes for. Så her kommer lidt billedspam: 













Share:

6 kommentarer:

  1. Fantastisk jeg elsker at når børnene kan være med i køkkenet og finde nye redskaber som gør at det er nemmere. Mine drenge har været med fra de var helt små og elsker det stadig helt vildt. Nu er de så store (5-6år)så de næsten altid er med og hjælper med næsten det hele. Min mand havde til min fødselsdag købt sådan en børne sikret kniv som gave fra mine drenge og nøj den har de bare elsket især fordi det også har givet mig tilliden til at det ikke er farligt de skærer hårde ting

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det godt at høre, at andre også kan se idéen bag disse smarte redskaber. Tryghed betyder altså meget når vi har de små med i køkkenet :)

      Slet
  2. Min datter på 3,5 elsker også at være med i køkkenet og har være med siden hun var meget lille. Det betyder at hun nu er med hver aften når vi laver mad. Nogle gange bare et par minutter og andre gange er hun med hele vejen.
    Hun elsker også at bage og hjælpe med at dække bord og tage ud af bordet igen. Det hele tager meget lang tid, men håber et kommer os til gode at hun bare gør det når hun bliver større og at det smitter af på lillesøster med tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også sikker på at det giver pote på længere sigt. De bliver så glade når de kan hjælpe og at det bliver en vane, kan vel egentlig kun være et plus. :)

      Slet
  3. For hulan hvor er hun bare dejlig at se på den lille køkkenpige!!!! Det ser godt nok hyggeligt ud!

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com