Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 10. maj 2013

Der hygges - mini ferie - "nyerhvervelser"

Her hygges i stor stil. Manden min har fået fri idag, så derfor er der dømt miniferie her på martriklen inden min barsel er slut og arbejdet kalder fra på mandag.

En lille hyggelig gåtur resulterede i dette fine fund:



Et eksemplar af Den Blaa Bagebog udgivet af Tørsleff's Husmoder Service.

Jeg kan ikke finde en udgivelsesdato, men jeg har kunnet læse mig frem til, at foreningen blev oprettet i 1939.

Formålet med foreningen var at hjælpe danske husmødre med råd og vejledning om Tørsleffs produkter. "Det viste sig hurtigt, at behovet for vejledning i alle husholdningsspørgsmål var stort, og især under besættelsen med vareknaphed var der en udbredt interesse for at lære nyt." - oplysning og citat er fundet her.

Jeg synes bogen er super fin og hygger mig især over opskrifter som foreksempel "Ægteskabskagen - er saa let, at Deres Mand kan bage den for Dem!"

I forordet lyder også således: "Selvfølgelig ser alle unge og ældre Husmødre hen til al den dejlige nye Køkkenteknik, som danske Industrier bringer frem paa Markedet, men derfor glemmes ikke "gamle Venner" - allermindst Bageovnen. " Hvilket må siges at være helt i den ånd som en bageblog vel egentlig bør leve efter.

Jeg er ikke i tvivl om at bogen er brugt godt, hvilket især gør den speciel, synes jeg. Den skal i hvert fald nok komme til at bo godt hos mig. Den emmer at nostalgi og det er da ikke til at stå for.
Share:

2 kommentarer:

  1. Som du selv siger, er nostalgien ikke til at stå for.
    Da vi overtog vores hus fandt vi en (noget slidt) bog om Ægteskab og Samliv fra 50'erne.
    Det var også en guide til husmødre - men den dækkede mange emner, lige fra børneopdragelse, rengøring/indretning, madlavning og lign.

    Vi har tit snakket om den - og grint lidt, fordi den snakker om dyder og traditioner som ikke bliver holdt i hævt i dag. Men den er spændende...Det er lidt ligesom at få lov at kigge ind i en anden tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor hyggeligt. Har I så gemt den?

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com