Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 20. marts 2012

Jagten på Det Gode Brød - Valnøddebrød med fuldkorn fra Amo's opskriftshæfte

Så fik surdejen stået den tid den skulle og jeg havde sat hele søndagen af til at forsøge mig med opskriften på Valnøddebrød med fuldkorn. Surdejen endte med at se således ud:


Surdejen blev lavet således: 
150 g Amo Vinjett Fuldkornsmel
2 dl kærnemælk
10 g gær

Opløs gæren i mølken, og bland fuldkornshvedemelet i.

Lad surdejen stå lunt og tildækket med film 3-4 dage i stuetemperatur til den lugter svagt surt.

Rør i surdejen hver dag.

Valnøddebrød: 

4 dl koldt vand
10 g gær
200 g rugsurdej
210 g Amo Evolo Fuldkorsmel af rug
540 g Amo Vinjett Hvedemel
140 g valnødder
2 tsk salt
15 g revet appelsinskal (usprøjtet) - brugte skallen fra 1 appelsin
30 g brun farin

Opløs gæren i det kolde vand.

Tilsæt surdejen, mel, valnødder, salt, appelsinskal og brun farin.

Ælt dejen ved lav hastighed i ca. 8 min. Derefter kraftigt i ca. 8 min.

Smør en stor form (en bradepande el. lign.) med olie.

Læg dejen i formen og dæk dejen over med et viskestykke og en plastikpose.

Lad den hæve i 1 time ved stuetemperatur.


Slå dejen ned og fold dejen som en kuvert. Vend dejen om og sørg for at formen fortsat er smurt. Lad dejen hvile i yderligere en ½ time.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord (brug fuldkornsrugmel).

Det er vigtigt, at luftboblerne i dejen ikke bliver forstyrret for meget, da det er meningen at brødet skal være grovporet.

Del dejen i to lige store stykker og form dem til to runde brød. Læg to viskestykker med mel på bordet og læg dejen på hvert sit viskestykke. Lad brødene hæve lunt og tildækket i 1 time.


Løft op i viskestykkerne, så der skabes et fint mønster på brødene. Vend brødene ud på en bageplade med bagepapir.

Bagetid: Ialt 30 min.

Sæt en bradepande med vand nederst i ovnen.

Forvarm ovnen til 275 grader (varmluft 250 grader)

Sæt brødene nederst i ovnen og skru ned på 200-225 grader (varmluft 180-200 grader).

Efter 10 minutter åbner du ovndøren i 5 sek. Dette gentages efter 20 minutter. Afkøl brødene på en rist.



Det gik lidt galt med bagetiderne, så de fik lidt for meget. Typisk når det tager så lang tid at forberede, men brødet smager rigtig godt og der er ingen tvivl om at det er nogle gode solide melsorter, så jeg er allerede spændt på næste brød jeg får bagt.
Share:

2 kommentarer:

  1. Hejsa.
    Uhmm det ser lækkert ud..velbekom;)
    Hilsen Sussie:)

    SvarSlet
  2. Hej Bianca,

    Ærgerligt med det bagetiderne, med det ser stadig dejligt ud og kan forstå at det kan anbefales. jeg bruger selv surdej bager rugbrød - jeg kan anbefale denne fra madabc.dk

    http://www.madabc.dk/Surdej+til+rugbr%C3%B8d+2.aspx?id=0&q=rugbr%C3%B8d&dbid=4c6e4e20-cacc-484d-a1a5-35d018b895f1&t=128661552720000000

    Den er ret god og jeg bruger den en del.

    Hilsen
    Søren Pedersen

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com