Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 30. marts 2012

Lørdagens aftensmad - Let og lækkert

Aftensmaden i lørdags blev denne tærte. Da vejret bar godt og vi havde været omgivet af sukker det meste af dagen (da vi lavede påskeæg), syntes vi begge at et let og sundt måltid kunne bruges. 

Opskriften på tærtebund fandt jeg hos Coco & Co. Det er virkelig en skøn grovtærtedej, som helt sikkert er kommet på farvoritlisten herhjemme. Jeg har altid haft problemer med at få tærtedej til at blive ordentligt, men den er lykkedes bare med det samme. Jeg brugte min Kenwood til formålet og skriver opskriften som jeg lavede den. 

Fyldet har jeg taget noget af al det gode sunde der lå i køleskabet og syntes faktisk resultatet blev ret så godt. 


Tærtebund: 
60 g hvedemel
140 g grahamsmel
1 tsk salt
60 g smør
100 g fromage frais
evt. 1 spsk vand

Hvedemel, grahamsmel og salt kommes i Kenwooden sammen med 60 g smør. Lad K-spaden sørge for smørret bliver smuldret godt ud i melen.

Tilsæt fromage frais og fortsæt med at røre til det samler sig. Hvis det virker for tørt, tilføj da lidt vand indtil det samles til en kugle.

Rul ud og læg i tærtefadet.

Forbag bunden i 10 min ved 180 grader.

Fyldet: 
2 tomater
Frisk spinat
1/4 squash
2-3 æg
2,5 dl hytteost
2 dl mælk
salt og peber
Pynt med basilikum

Skær tomaterne i skiver og squashen i tern.

Skyld spinaten.

Pisk æggene sammen med hytteost, mælk, salt og peber i hånden så det bliver en ensartet masse.
Jeg laver aldrig helt de samme måleforhold, så jeg har skrevet dem som jeg ca. gør. Jeg er især glad for at putte hytteost i, da jeg synes massen får en mere cremet konsistens.

Når dejen har bagt 10 min tages tærten ud og bunden dækkes med æggemassen, derefter kommes spinat og squash i og tomatskiverne.

Hæld resten af æggemassen over. Den skulle gerne dække fyldet. Det gør ikke noget at man kan se toppen af fyldet. Hvis ikke der er nok laves lidt mere.

Pynt med basilikum og bag tærten færdig ved 180 grader i ca. 30 minutter.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com