Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

søndag den 18. december 2011

Nye forsøg i køkkenet og en hyggelig lørdag med manden min

Som nogen af jer nok ved er det først indenfor det sidste år, at jeg er kommet igang med madlavningen herhjemme. Ellers er det manden min der har stået for den, og så tog jeg mig af alt det søde istedet. Det er derfor stort når jeg får prøvet lidt nye ting af, som jeg har haft en forventning om er mega svært.

Igår blev planen derfor at jeg skulle forsøge mig med at lave andebryster. Der kommer ingen opskriftsforklaringer, men kan fortælle at jeg gned dem med salt og rosmarin. De blev rigtig saftige, hvilket jeg var lidt spændt på, da man tit hører at de bliver for tørre. Dertil havde jeg lavet rødkålssalat, hvilket vi får en del af her i de kolde måneder, for det smager altså skønt! og selvfølgelig kartofler.


Imens andebrysterne var i ovnen lavede jeg vafler, som vi fik til en god film i sofaen.

Opskriften på dem har jeg fået af en veninde. Jeg havde nemlig egentlig givet op, fordi de første par opskrifter jeg brugte bare sad fast i vaffeljernet. Så dette er endnu en succes, at det ligefrem lykkedes mig at få nogle fine vafler.



Manden min har nemlig desværre brugt vores miniferie på at være småsyg, så vi trængte til bare at slappe af. Inden havde jeg dog sørget for han fik lidt frisk luft. Vi har nemlig årskort til Odense Zoo, så der brugte vi lige et par timer om eftermiddagen. 





En opskrift på rødkålssalaten kan I sagtens få: 
Ca. 400 g rødkål
2-3 appelsiner
1-2 håndfulde valnødder
(og vi kom også lidt rosiner i)

Pil de yderste blade af rødkålen og smid dem væk.

Vask resten af kålhovedet og skær et stykke af, som skæres i tynde strimler. Det gøres indtil du synes der er nok rødkål (dvs. ca 400 g)

Skær skrællen af appelsinen også den hvide hinde. Skær appelsinerne i skiver med en skarp kniv.

Put den skårne kål i en skål, drys halve valnøddekerner over, og pynt med appelsinskiverne. Er der noget appelsinsaft tilbage på skærebrædtet, så hæld det over også, eller benyt det i vinaigretten.

Vinaigrette
1 del honning
1 del rødvinseddike
3 dele olivenolie
salt + peber

Hæld vinaigretten over salaten og vend salaten godt.

Vafler: 
125 g margarine
1 spsk sukker
4 æg
250 g mel
2½ dl mælk
1 knsp salt
reven skal fra ½ citron (jeg puttede lidt citronsaft i istedet)

Rør smørret skummende med sukker og æggeblommer.

Tilsæt mel, mælk, salt og citron.

Pisk hviderne stive og fold dem i dejen.

Varm vaffeljernet op.

Kom lidt olie på ved første bagning.

Bag vaflerne gyldne. Pas på ikke at komme for meget dej på, så det løber over.
Share:

2 kommentarer:

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com